کشتارگاه صنعتی طیور
با تغییر شیوة کشتار مرغ از روش سنّتی به صنعتی و مکانیزه از دهة 40 اهدافی را که جامعة نوین و در حال توسعه به دنبال آن بود دست یافتنیتر گردید.
این اهداف شامل :
- حفظ و حراست صنعت مرغداری و جلوگیری از شیوع بیماریهای واگیردار طیور؛
- ارتقاء سطح بهداشت عمومی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست؛
- تأمین گوشت مرغ سالم و بهداشتی و عاری از بیماریهای مشترک بین انسان و دام؛
یکی از فاکتورهای مهم زنجیرة تولید تا مصرف مرغ صنعتی، وجود کشتارگاههای صنعتی میباشد، که در راه رسیدن به اهداف مذکور نقش به سزایی را به عهده دارد.
کشتار صنعتی طیور، به ترتیب شامل مراحل زیر است:
1) دریافت طیور زنده و سالم؛
2) بازرسی فنی بهداشتی طیور زنده پیش از کشتار؛
3) بیهوش کردن طیور زنده؛
4) سر بریدن طیور زنده؛
5) خونگیری از لاشه؛
6) پرکنی لاشه؛
7) تخلیة اندرون لاشه؛
8) بازرسی فنی بهداشتی لاشة طیور پس از کشتار؛
9) جداسازی اندرون لاشه؛
10) شستشوی لاشه؛
11) قطع پاهای لاشه؛
12) سرد کردن لاشه؛
13) آب چکان شدن لاشه؛
14) آماده سازی لاشه برای بسته بندی؛
انتقال مرغهای زنده از مرغداری به کشتارگاه:
مرغهای پرورش یافته در مرغداریهای مختلف پس از رسیدن به وزن مناسب کشتار، توسّط دامپزشک فارم مورد معاینه و بررسی قرار گرفته تا از لحاظ عدم وجود بیماری در گله اطمینان حاصل شده و سالم بودن مرغهای آماده کشتار مورد تأیید قرار گیرد.
دامپزشک فارم پس از معاینة گله، گواهی سلامت مربوط به مرغهای سالم را صادر مینماید و به دنبال آن مرغها توسّط کارگران در قفسهای حمل مرغ زنده قرار داده میشوند سپس قفسها به خودروهای حمل مرغ زنده که مجوز حمل دامپزشکی را دریافت نمودهاند انتقال داده میشوند.
محل استقرار قفسهای مرغ زنده در داخل خودروهای حمل باید به گونهای باشد که در ماههای گرم مانع از تشدید گرمای محیط گردد. و در ماههای سرد سال نیز مانع از بروز سوز و سرما باشد. در صورت عدم رعایت این نکته گله دچار آسیب قبل از کشتار خواهد گردید مانند افزایش تلفات طیور تا قبل از کشتار. لذا اتاقک خودرو معمولاً مسقف با دیوارهای مشبک یا نردهای بوده تا در هوای گرم با جریان هوا و عبور آن از فضای خالی تهویه نسبی ایجاد گردد و در هوای سرد با پوشاندن شبکههای فلزی توسّط پردههای ضخیم برازنتی مانع از ورود سرما و ایجاد کوران در محل نگهداری مرغها در خودروی حمل گردند.
لازم به ذکر است هر چه مسافت مرغداری مبداء تا کشتارگاه مقصد کوتاهتر باشد میزان افت لاشه پس از کشتار نیز کمتر خواهد بود.
خودروهای حمل مرغ زنده پس از رسیدن به کشتارگاه وارد باسکول شده و بر روی صفحة فلزی باسکول توزین میگردند، این خودروها پس از تخلیة مرغ زنده همراه با همان قفسها مجدّداً توزین شده تا وزن خالص مرغهای زنده محاسبه گردد.